fredag, april 20, 2012

Ibland önskar jag att jag vore religiös

 Jag förstår att många människor väljer att tro.

Livet blir ju så mycket lättare att uthärda om man tror på att det finns något mera än det här, och att en gud någonstans däruppe sitter och har koll på allt och att han i slutändan ordnar upp allt till det bättre.

Men nu har jag ju - på gott och ont - valt den svåra vägen.

"Vi tror på livet före döden - för sedan blir det svårt
Ingen hand värmer våra öden - allt är kallt och hårt 

Värme får vi när vodkan bränner - vår kyrka är en bar
Vi dövar bort vad själen känner - tills ingenting finns kvar"


/Raubtier - Änglar



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Kråksimuleraren sa...

...

kyrksyster sa...

Jaa..du...

Det är knappast så enkelt ens för oss som tror.

Det här livet ska levas och genomkämpas för oss alla. Livets smärta skonar ingen.

Men Bibelns berättelser kan ge viss livsförståelse när det blir hårt. Hoppet som finns i Jesu död och uppståndelse kan bära när det blir outhärdligt.

Men djupast sett så handlar inte tron om "må bra" utan om Guds ingripande i vår värld. Finns HAN så finns han. Och det får man ta ställning till.

martin sa...

Idag kan vi som inte lider av vanföreställningssyndrom, njuta skadeglädjen.

http://image.bayimg.com/paoeiaadd.jpg

Tar nog och knäpper upp en 2.8% till middan och hoppas KD joinar mig... :)

Knapsu sa...

Kyrksyster: Ja det är just det jag menar, om man tror så blir det lite mindre tungt att bära.

Martin: Skålar gärna på en 2,8 för KD men ännu bättre med en (C) på under 4%.